Wat zijn de Sustainable Development Goals?
Duurzaam ondernemen is in het Nederlandse bedrijfsleven steeds belangrijker. Maatschappelijke doelen zijn naast commerciële doelstellingen een echte must binnen je bedrijf.
In je maatschappelijke doelstellingen is het belangrijk om een aantal van de sustainable development goals (SDG’s) te verwerken. Deze doelen zijn ontwikkeld om tegen 2030 van de wereld een betere, groenere en eerlijkere plek te maken.
Wat houden de sustainable development goals precies in?
De doelen zijn in 2015 opgesteld door 193 landen, de doelen gelden voor elk land en voor alle inwoners. In totaal zijn er 17 sustainable development goals, die variëren van armoede tot de biodiversiteitscrisis. Ze kunnen worden opgedeeld in 5 grote thema’s:
· Mensen;
· Planeet;
· Welvaart;
· Vrede;
· Partnerschap.
Het is belangrijk om de sustainable development goals ook in je eigen bedrijf door te voeren, om in 2030 zo dicht mogelijk bij de doelen te komen. Wij leggen je graag uit hoe je dit zou kunnen doen.
Per sustainable development goal de prioriteit vaststellen
Waarschijnlijk is niet elk doel even belangrijk en relevant voor jouw onderneming. Sommige bedrijven hebben meer focus op internationale armoede, en bij andere bedrijven passen doelen met betrekking op inclusiviteit beter.
Doe daarom als ondernemer onderzoek naar de impact die je bedrijf maakt op de wereld en waar je bedrijf op kan verbeteren. Kijk hierbij naar je negatieve impact, maar ook zeker naar de positieve impact die je bedrijf maakt. Hou hierbij rekening met 3 kern gevolgen van jouw bedrijfsvoering:
1. Sociale gevolgen;
2. Ecologische gevolgen;
3. Economische gevolgen.
Doelstellingen en KPI’s formuleren op basis van de SDG’s
Als je met je bedrijf weet waarop je kan inzetten en een positieve impact kan maken, is het zaak om deze doelen duidelijk te formuleren. Dit zorgt namelijk voor meer houvast bij je medewerkers, consumenten en bij je zakelijke contacten.
Je kunt ervoor kiezen om je doelstellingen en KPI’s (key performance indicators) aan te passen op de SDG’s, of nieuwe doelen te stellen die nauw afgestemd zijn op de sustainable development goals. Zorg er in ieder geval voor dat ze binnen de geformuleerde tijd haalbaar zijn. Daarnaast is het belangrijk om de doelen en KPI’s goed te kunnen meten met bekende methodes.
De doelen van je bedrijf rapporteren en communiceren
Het is goed om als bedrijf naar buiten te treden met de (positieve) impact die je maakt. Veel bedrijven rapporteren over hun duurzaamheidsacties en de prestaties hiervan. Hiermee creëer je een groener imago bij overheden en (potentiële) klanten.
Wanneer je een groener imago hebt, zul je merken dat er meer (nieuwe) bedrijven met je willen samenwerken. Ook consumenten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, zullen graag meer moeite doen om bij jouw bedrijf te komen.
De voordelen bij het doorvoeren van de sustainable development goals in je bedrijf
Het is in veel gevallen natuurlijk een flinke investering om nieuwe duurzaamheidsacties op te zetten en je nieuwe doelen door te voeren binnen je bedrijfsvoering. Veel medewerkers zullen moeten wennen, maar al snel zul je zien dat zij trots zullen zijn op de positieve impact van hun werkgever.
Naast trotse werknemers zijn er nog een aantal positieve verschillen bij het verwerken van de sustainable development goals in je bedrijfsvoering.
De overlevingskans van je bedrijf wordt groter
Wanneer je eerlijk en transparant rapporteert en communiceert over de impact die je maakt en de duurzaamheidsprestaties die je bedrijf levert, zul je zien dat je een beter imago opwekt. Consumenten willen graag een stapje extra zetten of hebben meer betalingsbereidheid bij bedrijven die zich openlijk inzetten voor een betere wereld.
Met het doorvoeren van (een aantal) SDG’s in je onderneming creëer je dus een concurrentie verschil. Daarnaast lever je een toegevoegde waarde aan consumenten, grote investeerders en overheden.
Je voldoet met ingevoerde SDG’s aan toekomstige wetgeving
De overheid zet duurzaam ondernemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en het halen van de sustainable development goals steeds hoger op de agenda. Daarom worden er vaker nieuwe wetten ingevoerd die bedrijven verplichten te verduurzamen.
Zo wil het CBS af van het bekende bruto binnenlands product (BBP) als maatstaf voor welvaart, maar willen zij in deze plaats een “SDG-index” om het voordeel te meten. Daarom zijn er ook al speciale keurmerken die steeds meer bedrijven willen bemachtigen. Een voorbeeld is het “B-keurmerk” (het Benefit-keurmerk).
Door hier nu alvast mee te beginnen loop je niet alleen voorop ten overstaan van concurrenten, maar hoef je later ook minder te investeren in (verplichte) verduurzaming.
Doorvoeren van sustainable development goals zorgt voor meer betrokken medewerkers
Sinds 2020 bestaat de helft van de bevolking uit de bekende generatie “millenials”. Deze generatie staat erom bekend duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben, en 44% geeft zelfs aan niet te willen werken voor bedrijven met een slechte duurzame reputatie.
Met een groen imago trek je dus meer medewerkers aan en houd je deze ook vast. Naar verwachting zullen deze cijfers alleen maar stijgen. Je doet er als ondernemer dus goed aan om duurzaam te ondernemen en de sustainable development goals zo veel mogelijk in je bedrijfsvoering naar voren te brengen.
Is het doorvoeren van de SDG’s belangrijk voor mijn bedrijf?
Het doorvoeren van de sustainable development goals is voor elke onderneming een must. Nu, maar ook zeker in de toekomst. Het is daarom belangrijk om de focus te leggen op een betere wereld, aangezien de succes maatstaven steeds meer verschuiven van winst en cijfers naar duurzaamheid en oog voor de medemens. Er zijn hele praktische tips die je als ondernemer doorvoert om makkelijk te beginnen met duurzaam ondernemen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen/duurzaam ondernemen kost altijd geld, zie dit als investeringen. Voor goede verduurzamende initiatieven hebben veel banken daarom steeds vaker een verduurzaming fonds. Een voorbeeld is “Alle seinen groen” van de Nederlandse Vereniging van Banken. Zij helpen je graag met het verduurzamen van je bedrijf, het maakt niet uit of het gaat om elektrische auto’s, het hergebruiken van tapijttegels of het plaatsen van zonnepanelen.
Marina zorgt binnen Sparo voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is onder meer verantwoordelijk voor de voorraad, klantcontact en andere dagelijkse operationele werkzaamheden. Inmiddels een echte expert als het gaat om alles wat met tapijttegels te maken heeft.