Interview met Laura Vaessen van Moodo interieurontwerp

interview laura moodo

Interview met Laura Vaessen van Moodo interieurontwerp

In dit tweede deel van onze reeks interviews spreken we met Laura Vaessen van Moodo Interieurontwerp. Laura is een bevlogen onderneemster met een prachtige visie op interieur en het milieu. De focus van Laura ligt helemaal op biophilic design en dat is niet zonder reden…

laura 600x697Wie is Laura Vaessen?

Als kind wilde ik al creëren, ik wilde architect en mode-ontwerpster worden, (her)maakte mijn eigen kleding met soms hilarische foto’s tot gevolg. Uiteindelijk heb ik een vrije creatieve opleiding gedaan in 2D en 3D design. Na diverse ervaring te hebben opgedaan, van interieurontwerp, tot grafisch ontwerp tot communicatie/ marketing ben ik nu weer aan het doen waar ik het meest gelukkig van wordt. Creëren, en wel mét betekenis. Aan een interieur voor het mooie plaatje hebben we niks, het moet wel iets bijdragen aan de wereld.

Kun je misschien iets meer vertellen over je bedrijf Moodo?

Moodo komt van ‘modus’ wat ‘de wijze’ of ‘de manier’ betekent. De extra o staat voor de mood, de sfeer. De eigen modus was vanaf de start (zo’n 3 jaar geleden) al duidelijk: geen wegwerpinterieurs vol nieuwe troep, maar natuurlijke interieurs waar mensen zich beter voelen en gebruik van milieuvriendelijk materialen en producten.

Maar hoe precies?

In het begin hadden we (ik ben met een partner gestart) inspiratie-gesprekken binnen ons netwerk om Moodo wat meer vorm te geven, onder andere met een bevriende architect, voorloper op het gebied van biophilic design en biobased bouwen.

Er ging een wereld open. Onze modus had een naam: biophilic design. Na 3 jaar verdiepen zit het nu helemaal in ons DNA. En nog zijn we gelukkig niet uitgeleerd, het is een organische route. Sinds vorig jaar ben ik volledig eigenaar van Moodo, maar aangezien we best grote projecten doen heb ik een vast samenwerkingsteam gevormd. Om onze klanten de continuïteit te bieden en omdat ik samenwerken belangrijk vind, ieder heeft z’n eigen kracht.

Wat is Biophilic design?

Biophilic design is een manier van ontwerpen waarmee je de natuur vertaald naar de gebouwde omgeving. Het aanhalen van die eeuwenoude band die we hiermee hebben levert een positieve bijdrage aan onze fysieke en mentale gezondheid. Zo creëren we omgevingen waarin mensen zich een stuk prettiger voelen, zowel fysiek als mentaal. Daarom onze tagline: ‘Creating healthy and happy spaces’.

Biophilic design komt voort uit de biophilia theorie, onze aangeboren liefde voor levende systemen. Dan gebruik je natuurlijk geen materialen en producten die belastend zijn voor het milieu. Natuurvriendelijkheid is naadloos verbonden.

Moodo is gestart in de particuliere sector, maar nu is het voornamelijk de zakelijke markt die ons weet te vinden. Vooral bedrijven die goed voor hun medewerkers, patiënten of klanten willen zorgen of die duurzaamheid heel belangrijk vinden.

Zo hebben we projecten gedaan in de zorg, grote woningbouwprojecten en kantoren. Laatste hebben we bijvoorbeeld de hybride werkomgeving van de Gemeente Nijmegen morgen vormgeven en realiseren. Onder andere met Sparo tapijttegels.

Waar komt je passie voor duurzaamheid vandaan?

Ik ben opgegroeid in een klein dorpje aan de Waal, vlakbij Nijmegen. Mijn vader was biologieleraar en we hadden kippen en een moestuin naast ons huis. Hergebruik en zuinigheid waren voor mijn ouders heel normaal. Hoewel ik me er ook tegen heb afgezet, als gezonde puber, zit het toch diep geworteld in mij.

Het krijgen van kinderen en het overlijden van een heel dierbaar persoon hebben mij op deze duurzame missie gezet. Dat maakte de noodzaak om beter voor deze aarde (en de mensen erop) te zorgen nog groter.

Wat is jullie grootste uitdaging voor 2022?

Hoe kunnen we onze milieu-impact positiever maken. Nu kijken we vooral naar pre-used, circulaire en biobased producten. Dus het verkleinen van onze footprint. Maar hoe kunnen we van een negatieve naar neutrale naar positieve milieu-impact komen?

En we zijn nog steeds groeiende. Nu worden we al wel gevonden door bedrijven die passen bij onze visie, maar hoe bereiken we de rest? Bedrijven die je nog moet overtuigen van deze andere manier van werken.

Hoe krijgen we de boodschap goed over dat biophilic design veel oplevert voor het fysieke en mentale welzijn van het individu én niet te vergeten voor het financiële welzijn van het bedrijf, de biophilic businesscase.

Hoe kom(en) je/jullie tot de keuzen voor de juiste vloer?

We werken vanuit een concept, dat zet de kaders voor kleuren, vormen en materialen. Dan zijn er de functionele eisen, zoals bijvoorbeeld belasting, onderhoud en akoestiek. Dan volgt het ontwerp en houden we rekening met de routing, stimuleren van ontmoetingen etc.

Binnen deze grenzen kijken we naar de milieuvriendelijkste weg. Kunnen we hergebruiken? Gaan we voor de circulaire oplossing? Of bestaat er een biobased materiaal wat hierbij past.

Heb je nog tips voor bedrijven die duurzaam/circulair willen inrichten/ondernemen?

Zeker! Verstevig je eigen connectie met de natuur! Dat geeft zo’n drive en energie dat de duurzamere weg bijna als vanzelf ontplooid. Wanneer je écht geconnect bent met de natuur kun je bijna niet anders dan goed voor haar zorgen. Maak je zonder twijfel milieuvriendelijkere keuzes. Keuzes die gemaakt moéten worden voor een betere toekomst.

Sinds september vorige jaar doe ik de opleiding tot Shinrin yoku (bosbad) gids.  Ik neem mensen mee het bos in en geef hun de mogelijkheid om de natuur op een andere manier te ervaren. Je kunt bosbaden op veel verschillende manieren, van lichamelijk tot geestelijk. Het is maar net waar je interesse ligt en wat bij je past. Maar dat het goed voor iedereen is wel duidelijk geworden door de vele onderzoeken.

Ik ben deze opleiding gaan doen, omdat ik mijn eigen band wilde versterken met de natuur om een betere biophilic ontwerper te worden. Ik merk dat het me heel veel brengt, niet alleen in de ontwerpen, maar het sterkt me ook gigantisch in mijn missie.

Laura blijven volgen? Connect met haar op LinkedIn.

Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.